Předmět: Biologie

» Seznam fakult » FVH » 2150
Název předmětu Biologie
Kód předmětu 2150/HABI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bilbija Branka, Mgr. Ph.D.
  • Bártová Eva, doc. MVDr. Ph.D.
  • Literák Ivan, prof. MVDr. CSc.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Laboratorní a stolní práce
Výstupy z učení
Sjednotit a rozšířit středoškolské znalosti biologie k získání základu, pokud jde o znalostní a dovednostní oblast této disciplíny, na jehož podkladě studenti dále pokračují ve studiu aplikovaných veterinárních disciplín. Zaměření na obecné, molekulární a buněčné aspekty biologie a evoluční biologii, v praktických cvičeních především na mikroskopování a základy práce s DNA.
1) teoretické znalosti Student je schopen: - popsat podstatu a organizaci živých systémů a princip holobiotických systémů, vysvětlit chemické složení živých systémů, popsat hypotézy o vzniku života a buněk, vysvětlit buněčné teorie a popsat nebuněčné formy života, - vysvětlit replikaci genetické informace a expresi genetické informace včetně jejich regulace, charakterizovat genofory a genom (genovou i negenovou část genomu), vysvětlit chromozomovou teorii dědičnosti a vysvětlit základy cytogenetiky, klasické genetiky a populační genetika, - popsat jednotlivé metody molekulární biologie (izolace DNA, amplifikace segmentů DNA pomocí PCR, restrikční analýza, gelová elektroforéza, sekvenování DNA, základní metody analýzy proteomů), - vysvětlit získávání energie buňkou, fotosyntézu, dýchání, zejména význam ATP a princip získávání energie v mitochondriích a chloroplastech, chemiosmotické vazby, - charakterizovat a popsat detaily membránového a cytoskeletálního systému buňky, popsat buněčnou signalizaci, popsat a vysvětlit extracelulární signální a intracelulární signální dráhy, - popsat buněčný cyklus a jeho regulaci, charakterizovat buněčnou proliferaci a diferenciaci i typy programované buněčné smrti, - popsat a vysvětlit vývoj evolučních teorií a základní mechanismy evoluce, včetně současného vlivu člověka na evoluční změny globálního rozsahu. 2) praktické dovednosti Student je schopen: - mikroskop se světelným mikroskopem, umí zaostřovat, pracovat s hloubkou ostrosti a umí určit velikost (míru) pozorovaného předmětu, - izolovat DNA, amplifikovat DNA a vizualizovat amplifikovanou DNA a provádět PCR (polymerázová řetězová reakce), - vyhodnotit počet a velikost amplifikovaných segmentů DNA pomocí elektroforézy. - navrhnout a vyhodnotit hybridizační experiment s Drosophila melanogaster k ověření platnosti pravidel dědičnosti v klasické genetice (mendelismus).
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška ústní, Zápočet ústní

Požadavky k zápočtu: - účast na cvičeních dle sylabu - teoretická příprava na praktická cvičení (kontrola znalostí na začátku cvičení) - absolvování 2 dílčích testů dle sylabu a posouzení získaných dovedností Požadavky ke zkoušce: - účast na zkoušce je podmíněna udělením zápočtu - zkouška je ústní a studenti odpovídají na zkušební otázky. Student si náhodně vybere dvě otázky ze sady otázek, které obdrží na začátku semestru (oblast A - primárně buněčná biologie, oblast B - primárně genetika). Student dostane maximálně 30 minut přípravného času, ve kterém si připraví písemnou odpověď na otázky. Učitel může položit doplňující otázku nebo dotazy. Na konci zkoušky zkoušející vyhodnotí odpovědi a udělí studentovi výslednou známku (o známce je student informován bezprostředně po zkoušce). V případě neúspěchu je student informován o opravných zkouškách. Metody hodnocení 1. kredit - hodnocení dovedností - hodnocení úkolů a protokolů z praktických cvičení - hodnocení znalostí - pravidelně na začátku každého cvičení a 2 testy v průběhu semestru 2. zkouška - hodnocení znalostí při ústní zkoušce
Doporučená literatura
  • &. Alberts et al.: Základy buněčné biologie. 2001, Espero Publishing, Ústí nad Labem. Nečas O a kol.: Obecná biologie. 2000, H a H, Jinočany. Šmarda J.: Genetika pro gymnázia. 2003, Fortuna Praha. Rosypal S.: Úvod do molekulární biologie 1-3. 1999-2000, Brno (Rosypal - vlastní náklad). Raven P.H., Johnson G.B.: Biology, 4. vydání. 1996, WBC/Times Mirror Company Weaver R.F., Hedrick P.W.: Genetics, 3. vydání. 1997, WCB/Mc Graw-Hill, USA. . &, &.
  • ARMSTRONG, Joseph E. Collier, Glen E. Basic Biology.. Waveland Press, 1989., 1989.
  • Bártová, Roubalová. Handbook for biology and genetics practical courses. Brno, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr