Vyučující
|
-
Kytková Lucia, MVDr.
-
Matalová Eva, prof. RNDr. Ph.D.
-
Stehlíková Šárka, MVDr. Ph.D.
-
Veselá Ivana, MVDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: Disciplína Fyziologie, homeostaze, zdraví/nemoc Buňka jako základní funkční jednotka, kmenové buňky Buněčné a mezibuněčné komunikace, regulační systémy Vnitřní prostředí - determinanty Vnitřní prostředí - regulace Krev - plazma Krev - erytrocytární komplex Krev - trombocytární komplex Krev - leukocytární komplex Imunitní systém - nespecifická imunita Imunitní systém - specifická imunita Metabolismus Stres, bolest Témata praktických cvičení: Úvod, metody ve fyziologii, BOZP, GLP 3R - in vivo/in vitro/explantáty Homeostaze buněk, buněčný cyklus Kmenové buňky, diverzita buněk a jejich funkcí Vnitřní prostředí - elektrolyty Vnitřní prostředí - acidobazická rovnováha Krevní plazma - funkce komponent Krev - erytrocytární komplex (1) Krev - erytrocytární komplex (2), trombocytární komplex Krev - leukocytární komplex Krev - imunitní systém Interakce v imunitním systému Energetický metabolismus Zápočtové řízení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář, Laboratorní a stolní práce
|
Výstupy z učení
|
Předmět Fyziologie je dvousemestrový, první (Fyziologie I) je zaměřen na homeostázu, buněčnou fyziologii, vnitřní prostředí, extracelulární tekutiny, základy principy regulací, metabolismus, stres a bolest. Praktická cvičení tematicky navazují na přednášky a jsou koncipována s důrazem na hands-on experience doplněné o interaktivní formy vzdělávání pro upevnění získaných poznatků. Každé cvičení představuje samostatný celek, ze kterého je vypracován protokol zaměřený na interpretace výsledků a relevantní závěry.
1. Teoretické znalosti Student umí popsat základní principy homeostáze, homeostaticky regulované mechanismy a fungování orgánů na buněčné úrovni, funkce komponent krevní plasmy a krevních elementů, a to na lokální i systémové úrovni, umí vysvětlit klíčové mechanismy a interakce v imunitním systému, umí popsat základní biochemické principy, které se vztahují k fyziologickým parametrům. Student umí vysvětlit regulační mechanismy uplatňující se při funkcích na buněčné, tkáňové i orgánové úrovni, dokáže interpretovat význam fyziologických funkcí a uvědomuje si "fragilní místa" s ohledem na patofyziologické a klinické návaznosti. 2. Praktické dovednosti Student dokáže pracovat s explantáty tkání, hodnotit funkce buněk (např. proliferaci) v kontextu tkáně, dále umí stabilizovat krevní vzorek, zajistit jeho přípravu pro kvalitativní a kvantitativní analýzy zaměřené na parametry vnitřního prostředí a krevních elementů. Student dokáže získat odpovídající data z těchto analýz, dokáže je interpretovat ve smyslu hodnocení fyziologických funkcí a uvědomuje si význam těchto parametrů také v navazujícím kontextu směrem do patofyziologie. 3. Kompetence Student má pevné základy pro kognitivní strukturu graduálně implementující navazujících znalosti ve směru fyziologie-patofyziologie-farmakologie-klinika a umí také integrovat teoretické poznatky a praktické zkušenosti a využít je v navazující samostatné práci (updates, upgrades).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Zápočet písemný, XX Systematické pozorování studenta
Podmínky udělení zápočtů: - splnění kvalifikačních požadavků (průběžní písemné testy, příp. ústní prověřování připravenosti, závěrečný zápočtový test), - vypracování protokolů na základě vlastních získaných dat.
|
Doporučená literatura
|
|