Vyučující
|
-
Mikulíková Ivana, MVDr. Ph.D.
-
Novotná Hana, MVDr. Ph.D.
-
Papežíková Ivana, doc. MVDr. Ph.D.
-
Palíková Miroslava, prof. MVDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. RYBY. CHOVY RYB. Zařazení ryb v zoologickém systému. Význam ryb v přírodě a význam chovu ryb. 2. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVOTNÍ STAV RYB. Faktory prostředí, chovatelské metody, stav organismu, veterinární zásahy. Metody prevence, tlumení a terapie chorob ryb. Ochrana chovů před původci chorob ryb. 4. CHOROBY RYB I. Přehled a rozdělení chorob ryb. Nákazová situace a výskyt chorob ryb v ČR. Nákazy povinné hlášením. Virové choroby ryb. 5. CHOROBY RYB II. Bakteriální choroby. 6. CHOROBY RYB III. Onemocnění působená eukaryotickými organismy. Protozoa. 7. CHOROBY RYB IV. Onemocnění působená eukaryotickými organismy. Metazoa. Nekontagiózní onemocnění ryb. 8. VČELA MEDONOSNÁ. Zařazení v zoologickém systému. Význam včel v přírodě a význam chovu. Včelí produkty. 9. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ZDRAVOTNÍ STAV VČEL. Faktory prostředí, chovatelské metody, stav organismu, veterinární zásahy. Metody prevence, tlumení a terapie chorob včel. Ochrana chovů před původci chorob. 10. CHOROBY VČEL I. Přehled a rozdělení chorob včel, výskyt v ČR. Nákazy včel povinné hlášením. 11. CHOROBY VČEL II. Choroby včelího plodu. 12. CHOROBY VČEL III. Choroby dospělých včel. 13. CHOROBY VČEL IV. Nemoci a chorobné stavy včelí matky. Nekontagiózní onemocnění včel. Škůdci včel. Praktická cvičení: 1. ÚVODNÍ CVIČENÍ. Školení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, organizace práce v praktických cvičeních, požadavky na studijní přípravu v rámci praktických cvičení. Životní prostředí ryb. Druhové určení, třídění a posuzování ryb. 2. ANATOMIE A FYZIOLOGIE RYB. Zjišťování výživného stavu, věku a pohlaví ryb. 3. DIAGNOSTIKA CHOROB RYB I. Anamnéza, klinické vyšetření, ohledání, pitva, odběr materiálu. Diagnostika chorob virového původu. 4. DIAGNOSTIKA CHOROB RYB II. Diagnostika chorob bakteriálního původu. Havarijní úhyny ryb. 5. DIAGNOSTIKA CHOROB RYB III. Diagnostika chorob působených eukaryotickými původci. 6. PITVA. Parazitologická pitva. 7. HEMATOLOGICKÉ VYŠETŘENÍ. Odběr krve rybám a provedení základních hematologických vyšetření. 8. ANATOMIE A FYZIOLOGIE VČELY MEDONOSNÉ. Bionomie včelstva a chov včel. 9. DIAGNOSTIKA CHOROB VČEL I. Choroby včelího plodu. 10. DIAGNOSTIKA CHOROB VČEL II. Choroby dospělých včel. 11. DIAGNOSTIKA CHOROB VČEL III. Varroáza včel. 12. DIAGNOSTIKA CHOROB VČEL IV. Diagnostika chorob včelí matky. Otravy včel. Škůdci včel a včelích produktů. 13. PŘÍPADOVÉ STUDIE 14. Konzultace, udělování zápočtů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář, Laboratorní a stolní práce, Klinická práce
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámit posluchače s veterinární problematikou v chovech ryb a včel. Posluchači jsou seznámeni s významem ryb a včel, jejich chovem a faktory ovlivňujícími jejich zdravotní stav a kvalitu jejich produktů. Jsou seznámeni s nejdůležitějšími chorobami a metodami jejich diagnostiky, terapie a prevence. Praktická výuka navazuje na teoretickou a je zaměřená na procvičení manipulace s rybami a včelami a na praktické vyšetřování ryb a včel.
1. Teoretické znalosti z Chorob ryb a včel: Student umí: definovat zásady chovu ryb a včel. popsat faktory ovlivňující zdravotní stav ryb a včel. popsat patologické změny typické pro různá onemocnění ryb a včel. 2. Praktické dovednosti z Chorob ryb a včel: Student dovede: používat diagnostické postupy nemocí ryb a včel. provést a posoudit základní hematologické vyšetření ryb. na základě provedených vyšetření navrhnout suspektní diagnózu. na základě suspektní diagnózy navrhnout metody, které diagnózu potvrdí 3. Kompetence z Chorob ryb a včel: Student je schopen: přispívat krozvoji veterinárních znalostí a konceptu "one health" scílem zlepšit zdraví a dobré životní podmínky ryb a včel získat přesnou a relevantní anamnézu individuálního zvířete nebo skupiny zvířat a jeho/jejich prostředí provádět kompletní klinické vyšetření a prokázat schopnost činit klinické závěry/rozhodnutí. shromažďovat, uchovávat a přepravovat vzorky; vybírat vhodné diagnostické testy, interpretovat a porozumět omezením výsledků testů rozpoznat příznaky možných ohlašovacích, oznamovacích a zoonotických chorob, jakož i zneužívání, a podniknout patřičná opatření, včetně oznámení příslušným orgánům.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Zkouška písemná, Zkouška praktická
POŽADAVKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU: - absolvování minimálně 80 % praktických cvičení; náhrada výuky se koná v době a způsobem určeným asistentem v praktické výuce po předchozí domluvě - ústní prezentace přiděleného/vybraného tématu na praktické výuce - teoretické znalosti jsou ověřovány ústní formou v průběhu cvičení ZNALOSTI OVĚŘOVANÉ PŘI ZKOUŠCE: - Odpovídající úroveň znalostí a dovedností je ověřována praktickou a písemnou formou. - Písemnou část tvoří test s možností výběru správné odpovědi na 45 různých otázek, případně se slovním doplněním odpovědi. - Praktickou část tvoří demonstrace schopnosti 1) provést diagnostiku vybraných onemocnění na základě posouzení trvalých preparátů nebo 2) provést diagnostické vyšetření konkrétní choroby.
|
Doporučená literatura
|
-
MINÁŘOVÁ, H., PALÍKOVÁ, M., POJEZDAL, Ľ., PAPEŽÍKOVÁ, I., PIAČKOVÁ, V. Fish diseases. Practical Seminar Instructions. University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno, Brno, 81 p. .
-
NOGA, E. J. Fish disease. Diagnosis and treatment. Mosby, 1996. 367 s..
-
WOO, P. T. K. et al. Fish Diseases and Disorders. Volume 1: Protozoan and Metazoan Infections. 2nd edition. CABI, 2006. 791 p..
|