Vyučující
|
-
Balážová Alena, Mgr. Ph.D.
-
Beklová Miroslava, prof. RNDr. CSc.
-
Pikula Jiří, prof. MVDr. Ph.D.
-
Havelková Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Trvale udržitelný rozvoj a rozsah ekologických problémů, důsledky změn zhoršování ŽP. Růst lidské populace a urbanizace, které jsou spojeny s hromaděním odpadů, s růstem spotřeby energie, s hygienickými problémy a šířením nemocí. 2. Globální problémy lidstva, klimatické změny, kontaminace potravních řetězců a kumulování nebezpečných látek v prostředí, narušování pufračních a samočistících vlastností ekosystémů, narušování hydrologického systému krajiny, pokles přirozených reprodukčních schopností ekosystémů, zhoršování zdravotního stavu obyvatelstva, hospodářských zvířat aj. 3. Znečišťování ovzduší. Povaha a vlastnosti znečišťujících látek, emise, imise, zdroje znečištění z hlediska původu, rozložení a času, limity znečišťování ovzduší, emise znečišťujících látek ze zemědělské činnosti. 4. Znečišťování povrchových i podzemních vod. Voda a její funkce, hydrologický cyklus, voda atmosférická, povrchová, podzemní, znečišťování recipientů, povaha znečišťujících látek, odpadní vody, bioindikátory znečištění vodních ekosystémů, revitalizační opatření. 5. Znečišťování půdy. Vlastnosti půd, půdotvorné procesy a faktory. Povaha znečišťujících látek, limity znečišťování půd. Současný stav a trendy konvenčního a ekologického zemědělství; Zdravotní rizika kontaminace potravin cizorodými látkami, zdravotní rizika přenosu infekčních chorob ze zvířat na lidi, monitorování a inspekce možných zdrojů znečištění potravního řetězce. 6. Péče o přírodu a krajinu Faktory nejvíce ovlivňující negativně přírodu a krajinu. Úpravy vodního režimu, vytváření rozsáhlých celků orné půdy, změny v rozmístění nelesní zeleně, depozice odpadů, výstavba všeho druhu, eutrofizace prostředí, intenzifikace hospodaření, změna technologií, snižování druhové rozmanitosti živé přírody, expanze nepůvodních druhů. Vývoj stavu životního prostředí v ČR, příčiny změn, přetrvávající problémy, očekávané trendy. Praktická cvičení: I. Téma: Konvenční a ekologické zemědělství, současný stav a očekávané trendy /Videosnímky s environmentální tématikou/. EXKURZE: Ekologická farma ovcí a skotu. II. Téma: Odpady - potencionální zdroj znečištění životního prostředí /Integrované odpadové hospodářství - redukce zdrojů, recyklace, rekuperace energie spalování, skládkování/; EXKURZE:; Spalovna TKO - Sako Brno; III. Téma: Znečištění ekosystémů povrchových vod /Zdroje znečištění, typy znečištění, znečištění podle způsobu, časového průběhu, charakteru, původu samočistící procesy v povrchových vodách, vztah vodních organismů k organickému zatížení a jeho indikace, třídění vod podle saprobity/; EXKURZE: Čistírna OV VFU Brno - odběr vzorků vody pro laboratorní posouzení přímé toxicity odpadních vod pro okřehek menší Lemna minor s cílem vyhodnotit účinnost čištění odpadních vod na VFU Brno. IV. téma: PREZENTACE - seminárních prací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář, Laboratorní a stolní práce, Extramurální praxe
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou životního prostředí z hlediska praktických aspektů, zejména ve vztahu k znečišťování hlavních složek životního prostředí - ovzduší, vody a půdy. Důraz je kladen na problematiku veterinární ochrany životního prostředí, což umožní absolventům praktické rozhodování, ale i případné řešení konkrétních problémů, spojených se změnami, k nimž dochází v přírodě vlivem člověka. Cílem praktických cvičení z veterinární ekologie je seznámit studenty se současným stavem a očekávanými trendy konvenčního a ekologického zemědělství, dále s problematikou odpadů jako potenciálního zdroje znečišťování životního prostředí a konečně s problematikou znečišťování povrchových vod.
1. teoretické znalosti Student umí: - definovat environmentální problémy zejména z hlediska rizik v důsledku znečišťování hlavních složek životního prostředí - ovzduší, půdy a vody. - vysvětlit ekologická rizika pro potravní řetězec s ohledem na zdraví hospodářských zvířat a člověka. 2. Praktické dovednosti Student dovede: - interpretovat a aplikovat environmentální problematiku při praktickém rozhodování a řešení konkrétních problémů, spojených se změnami, k nimž dochází v přírodě vlivem člověka. - charakterizovat environmentální rizika, formulovat praktická opatření z hlediska veterinárních aspektů bezpečnosti a kvality potravin, zahrnující zejména zdravotní a hygienickou nezávadnost potravin a surovin živočišného původu, ale také chovu a prevence onemocnění především hospodářských zvířat. 3. kompetence - Student je schopen samostatně posoudit možná environmentální rizika související se současným stavem a očekávanými trendy konvenčního i ekologického zemědělství, problematikou odpadů jako potenciálního zdroje znečišťování životního prostředí a problematikou znečišťování ekosystémů povrchových a podzemních vod aj.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Zkouška ústní, Zkouška písemná, Zápočet ústní
- Podmínkou pro udělení zápočtu je aktivní účast na všech praktických cvičeních a exkurzích. Cvičení, která student nemohl ze závažných důvodů absolvovat, je povinen nahradit v termínu stanoveném vyučujícím. - Prezentace prací dle zadaných témat
|
Doporučená literatura
|
-
BEGON M, HOWARTH RW, TOWNSEND CR. Essentials of Ecology, 4th Edition. Wiley, 2014.
-
FROUZ, J., FROUZOVA, J, 2021. Applied Ecology; How agriculture, forestry and fisheries shape our planet. 1st Edition, Springer Cham, 2021.
-
internet. www.agra-food-news.smwww.fao.org..
-
SMITH RL, SMITH TM. Ecology and Field Biology. 6th Edition, Benjamin Cummings, 2001.
|