Vyučující
|
-
Palíková Miroslava, prof. MVDr. Ph.D.
-
Mikulíková Ivana, MVDr. Ph.D.
-
Papežíková Ivana, doc. MVDr. Ph.D.
-
Novotná Hana, MVDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Sylabus přednášek: 1. Ryby, zařazení v zoologickém systému, význam v přírodě, význam chovu. 2. Faktory ovlivňující zdravotní stav a welfare ryb I. Abiotické a biotické faktory. 3. Faktory ovlivňující zdravotní stav a welfare ryb II. Chovatelské metody a postupy. 4. Faktory ovlivňující zdravotní stav a welfare ryb III. Výživa. Zootechnické a veterinární zásahy, metody usmrcování a porážení ryb. 5. Stres u ryb. 6. Stručný přehled nejdůležitějších chorob a chorobných stavů ryb. 7. Legislativa upravující chov ryb, jejich přepravu a ochranu. 8. Včela medonosná, zařazení v zoologickém systému, význam v přírodě, význam chovu. 9. Faktory ovlivňující zdravotní stav a welfare včel I. Biotické a biotické faktory. 10. Faktory ovlivňující zdravotní stav a welfare včel II. Chovatelské metody a postupy. 11. Faktory ovlivňující zdravotní stav a welfare včel III. Výživa, včelí pastva. 12. Faktory ovlivňující zdravotní stav a welfare včel IV. Zootechnické a veterinární zásahy, metody utrácení včel a včelstev. 13. Stručný přehled nejdůležitějších chorob a chorobných stavů včel. 14. Legislativa upravující chov včel, jejich přepravu a ochranu. Sylabus cvičení: 1. Životní prostředí ryb, chovy ryb. 2. Anatomie a fyziologie ryb, pitva ryb. 3. Druhové určení, třídění a posuzování ryb, určování výživného stavu, věku a pohlaví. 4. Životní prostředí včel, typy úlů. 5. Anatomie a fyziologie včel, metody šetření úhynů včel a vyšetřování včel. 6. Praktická prohlídka včelnice, úlů a včelstev. 7. Konzultace, udělování zápočtů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář, Neklinická práce se zvířaty
|
Výstupy z učení
|
Cílem je seznámit posluchače s welfare a ochranou zvířat v chovech ryb a včel. Posluchači jsou seznámeni s významem ryb a včel, jejich chovem a faktory ovlivňujícími jejich welfare, zdravotní stav a kvalitu jejich produktů. Jsou seznámeni s nejdůležitějšími chorobami a metodami jejich diagnostiky, terapie a prevence. Praktická výuka je zaměřená na procvičení manipulace s rybami a včelami a hodnocení jejich pohody.
Získané způsobilosti: Student je po absolvování předmětu schopen: - chápat koncept ?jedno zdraví?, je schopen zvýšit kvalitu welfare a zdraví ryb a včel - popsat anatomii a fyziologii ryb - posoudit zdravotní stav ryb - popsat morfologii a fyziologii včely, biologii včelstva jakožto superorganismu - bezpečně manipulovat se včelami - provést prohlídku úlu a posoudit sílu a zdravotní stav včelstva - identifikovat příznaky nebezpečných nákaz u ryb a včel, přijmout potřebná opatření včetně ohlášení kompetentním autoritám
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Zkouška písemná
Podmínky udělení kreditu: - účast na praktických cvičeních dle sylabu, možná jedna absence - ústní prezentace na zadané téma Vyšetření: - podmínkou připuštění ke zkoušce je získání zápočtu - teoretické znalosti jsou testovány formou testu - výsledek zkoušky je hodnocen známkou
|
Doporučená literatura
|
-
Branson E.J. Fish Welfare. The World Aquaculture Society, 2008. ISBN 978-1-4051-4629-6.
-
Caron et Connor. Honey Bee Biology and Beekeeping. Wicwas Press, 368 pages..
-
MINÁŘOVÁ, H., PALÍKOVÁ, M., POJEZDAL, Ľ., PAPEŽÍKOVÁ, I., PIAČKOVÁ, V. Fish diseases. Practical Seminar Instructions. University of Veterinary and Pharmaceutical Sciences Brno, Brno, 81 p. .
-
Sammataro et al. The Beekeeper´s Handbook. Cornell University Press, USA, 2021. ISBN 0801476941.
-
WOO, P. T. K. et al. Fish Diseases and Disorders. Volume 1-3.
|